dr. Balázsi Károly
"A népfőiskola azonban templom, iskola és műhely egyidejűleg... Szabadiskola"
2020 április 30.
Egy vérből való, drága Barátaim!
- Népfők, lófők, családfők, közösségfők, reformerek és tradicionális tanítók, lokális mesterek és vándorprédikátorok, közös ügyünk elkötelezettjei. azaz Ti, e helyt megszólalók (valamint gondolataikat most még érlelők), azaz Kedves Mindannyian!
Elmondhatatlan öröm ennyi konstruktív gondolatot, ennyi cselekvést sürgető megnyilvánulást olvasni egyetlen társaslapon, ezen a virtuális faliújságon, amelyet a Főnixként feltámadó Jenő barátunk (aki öregségére imponálóan araszolgat a ricsajos fesztivál-biznisz felől a közösségépítés tisztes kőműveskanala felé) radikális felhívására fogalmaztatok. Külön öröm számomra (s ezt, gondolom Jantyik Zsolt és Szalai Viktor népfőiskolai mentor kollégáim nevében is mondhatom), hogy e reményteljes és szívderítő szellemi pezsgés az erdélyi, azaz a székelyderzsi műhelymunka következményének tulajdonítható. (Ezúton is köszönet a szervezőknek.) Nekünk, itt az anyaországi szétszórattatásban élőknek is komoly inspirációt adnak (ideiglenes) határainkon kívüli testvéreink merész, formabontó gondolatai.
- Számtalan észrevételem, egyetértésem, ellenkezésem és kommentárom volna, amelyben igényes anyagaitokra reflektálnék, de erre ebben a formában nem kerülhet sor, sem terjedelmi, sem időbeli okok miatt. De főképpen azért nem, mert a jelen disputa megérett az élő eszmecserére, a szakmai konzultáció jelenidejű személyességére. Csak reménykedhetünk abban, hogy erre is sor kerül mihamarább. Addig is biztatni tudlak benneteket, hogy bátran tegyétek közzé a bevált jó gyakorlatokat a jövőre vonatkozó elképzeléseiteket, mert ebből lehet építkezni, inspirációt meríteni. Hogy magam hogy vélekedek a népfőiskola, tradíciók által megszentelt értékeiről, jelenkori innovációiról, és a jövőbe mutató mai gyakorlatáról azt az elmúlt félév évszázadban közzétett publikációimban és oktatói szolgálatomban fejtettem ki bővebben. E helyt csak arra hívnám fel a figyelmet, hogy nincs dogmatikus direktíva, teoretikus sorvezető, előírt sablon az eredményes gyakorlatra. A népfőiskola, a kezdetektől fogva, s az idők végezetéig, a szó eredeti értelmében vett szabadiskola. "Csak" az egyetemes értékek és a helyi szükségletek jelölik ki az értelmezési kereteket. Ezt pedig "csak" az az elhivatott és karizmatikus vezető válthatja valósággá, működő gyakorlattá, aki erre szenteli életét, aki ennek az ügynek szegődik a szolgálatába. Hangozzék ez bármilyen romantikusan, a vállalkozás ma sem adható alább. Mások egyéb jó szolgálatára is szükség van. A népfőiskola azonban templom, iskola és műhely egyidejűleg. Azaz szakrális tér, a közösségi művelődés színhelye és a helyes megélhetés megteremtője. Ebből következik, hogy ezen a bázison valamennyi népfőiskola különbözik a többitől, vezetője (vezetői) és a lokalitás függvényében. Mindegyik egyedi és megismételhetetlen a maga nemében. Nem másolható, nem utánozható, de vonatkoztatási rendszernek azért jól hasznosítható.
- Közös gondolkodásunknak most, csak egyetlen - de nem elhanyagolható - szegmenséhez teszek konkrét javaslatot. Legyen ez a népfőiskolai képzések tartalma, vagyis maga a tananyag. A fentiekből következik, hogy bármi tanítható a népfőiskolán, amire igény van és aminek van autentikus előadója, vezetője. Az elmúlt idők hazai és nemzetközi tapasztalatai csak megerősítik ezt a gondolatot. Itthon és Európa számos országában találkoztam a sajt készítésétől és a helyi fejlesztési tervektől a biokertészet rejtelmeiig és a szanszkrit nyelv tanulásáig terjedő skálán a legkülönfélébb tanulmányokkal. Bizonyára mind szolgálta az egyén és a közösség fejlődését. Nekünk is dolgozni kéne hasznos és jó minőségű tananyagok fejlesztésében. Ezek megjelentetését a "Népfőiskolai füzetek" sorozatban bizonyára támogatná a lakiteleki Antológia Kiadó. A legszükségesebb sztenderdizálás érdekében három szinten valósíthatnánk meg az egyes tananyagok tervezését:
1. A téma felvázolása 2 órás - előadás és konzultáció - keretében (pl. csillagászat és csillagjóslás)
2. A tárgy bővebb kifejtése kb 1 hetes, rövid kurzus keretében, 20-30 órában (pl. magyar őstörténeti kutatások)
3. A stúdium elsajátítása 3-6 hónapos, hosszú kurzus keretében, 300-600 órában. (pl. életmód és önfenntartó gazdálkodás)
Egy téma akár mindhárom változatban is elkészíthető, így azok bármelyik időtartamú képzés keretében hasznosulhatnak. Az elkészült tananyag-füzetek és a szerzők is közhasznúvá tehetők.
- A karantémák hasznos bonyolítása és további együttműködésünk reményében üdvözöl benneteket -
szeretettel-barátsággal:
Balázsi Károly