www.mediawavefestival.hu | www.romerhaz.eu | www.passportcontrol.eu | www.filmfundgyor.eu

 

 

 

"RAVAZDI PARASZTSZALON"

2024 TÉLI PROGRAMJAIBÓL

  

január 10. (szerda)
"A magyar improvizatív zene elméleti emberei"

sorozat

CSOBOD JUDIT PORTRÉ
*

január 17. (szerda)

"A magyar improvizatív- és népzene egyéniségei"

sorozat

NESZTOR IVÁN MUZSIKUS PORTRÉ

(dob)

*

január 24. (szerda)
"Régiós színész egyéniségek" sorozat

BENDE ILDIKÓ PORTRÉ

*

 február 7. (szerda)
"A líra nagy egyéniségei" sorozat

VILLÁNYI LÁSZLÓ PORTRÉ

2. rész

*

február 14. (szerda)
"Akik sokakat befolyásolta" sorozat

IN MEMORIAM RÜTYI

barátai, pályatársai emlékeznek róla
*

február 21. (szerda)
"A magyar blues egyéniségei" sorozat

PRIBOJSZKI MÁTYÁS MUZSIKUS PORTRÉ

(ének - szájharmonika)
*

március 13. (szerda)
"Közösség- és fesztiválszervezők" sorozat

HARTYÁNDI JENŐ PORTRÉ

3. rész: a Mediawave első 10 éve
*

március 20. (szerda)
"Régiós képzőművész család" sorozat

ALKOTÁSZÉK PORTRÉ

Samu Eszter és Sándor József Péter Alkotász

 

*****

 

 

 

 

"RAVAZDI PARASZTSZALON"

2024 TÉLI PROGRAMJAIBÓL

  

január 10. (szerda)
"A magyar improvizatív zene elméleti emberei"

sorozat

CSOBOD JUDIT PORTRÉ
*

január 17. (szerda)

"A magyar improvizatív- és népzene egyéniségei"

sorozat

NESZTOR IVÁN MUZSIKUS PORTRÉ

(dob)

*

január 24. (szerda)
"Régiós színész egyéniségek" sorozat

BENDE ILDIKÓ PORTRÉ

*

 február 7. (szerda)
"A líra nagy egyéniségei" sorozat

VILLÁNYI LÁSZLÓ PORTRÉ

2. rész

*

február 14. (szerda)
"Akik sokakat befolyásolta" sorozat

IN MEMORIAM RÜTYI

barátai, pályatársai emlékeznek róla
*

február 21. (szerda)
"A magyar blues egyéniségei" sorozat

PRIBOJSZKI MÁTYÁS MUZSIKUS PORTRÉ

(ének - szájharmonika)
*

március 13. (szerda)
"Közösség- és fesztiválszervezők" sorozat

HARTYÁNDI JENŐ PORTRÉ

3. rész: a Mediawave első 10 éve
*

március 20. (szerda)
"Régiós képzőművész család" sorozat

ALKOTÁSZÉK PORTRÉ

Samu Eszter és Sándor József Péter Alkotász

 

*****

 

etnik Archív
2024. február CsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCs Aktuális program:
2024.02.24.
0102030405060708091011121314151617181920212223242526272829

KÖZVETLEN KÉRDÉS

Név:
E-mail:
Kérdés:

HÍRLEVÉL

Név:
E-mail cím:
Feliratkozom az alábbi hírlevelekre:
MEDIAWAVE
MEDIAWAVE webTV
Passport Control
Adatok módosítása, leiratkozás vagy aktiválás újraküldése:
KÉPAJÁNLÓ

RÓMER HÁZ ARCHÍVUMA (1999 - 2011) :: MAGUNKRÓL :: Emir Kusturica

A RÓMER HÁZ UNDERGROUND KLUBJÁT EMIR KUSTURICA AVATTA FEL 2000. ÁPRILIS 30-ÁN.


Pénz, bűnözés és élesen találó, ugyanakkor helyenként túlzó társadalomábrázolás. Nem, most nem Scorsese New York-járól, hanem a Kusturica-féle Balkánról van szó. A nemzetközi filmpiacon és fesztiválokon már évek óta Emir Kusturica képviseli (a volt) Jugoszláviát. Egyéni stílusa, filmjeinek összetéveszthetetlen atmoszférája hamar kivívta a kritikusok és a közönség elismerését. Már első alkotásában fellelhetők a későbbi sajátosságok. Az Emlékszel Dolly Bellre? precíz megfigyelőképességről tesz tanúságot, a kommunista Jugoszlávia ellentmondásait és lakóinak életét bemutató filmben bár még nem hemzsegnek a későbbiekben a rendező védjegyévé váló vizuális megoldások, de témájában és narrációjában már a későbbieket vetíti előre.


A Papa szolgálati útra ment után készítette el a Cigányok idejét, amely első nagyszabású filmje. Abszurditásában mutatja meg a való világot, a bűnöző elit és a nincstelen tömegek közötti óriási szakadékot. A Cigányok ideje sokkal érdekesebb a rendező többi filmjével együtt tárgyalva, mint önálló alkotásként, ugyanis egyfajta átmenetet alkot a későbbiekbe. Az egyedi kameramozgások alkalmazása mellett itt került előtérbe a pénz, és néhány jelenetben már érezhető utolsó két filmjének extravagáns stílusa. A Cigányok ideje ugyanakkor nem elég egységes ahhoz, hogy kiemelkedő alkotás legyen. A Balkán szürrealista, humort sem nélkülöző képei után túl gyors a váltás az embercsempészek komor neorealizmusába, sőt, a film helyenként gyenge amerikai gengszterfilm-paródiává válik. Kézzelfogható a színvonalbeli egyenlőtlenség az olasz és a szerb jelenetek között, az utóbbi javára.

A Cigányok ideje nemcsak filmjei képi világában hozott előrelépést, hanem Kusturica életében is, hiszen ez volt utolsó jugoszláv pénzből készült filmje, a délszláv háború kitörése után el is hagyta az országot a szarajevói születésű rendező. Az amerikai produkcióban készült Arizonai álmodozók során Kusturica olyan sztárokkal forgathatott, mint Johnny Depp, Faye Dunaway és Jerry Lewis. A film egy érdekes szerelmi háromszög történetét meséli el, de a történetnél érdekesebbek a szereplők és a formanyelv. A szürrealista ábrázolásmódot és a sablonoktól mentes forgatókönyv kiszámíthatatlan fordulatait tökéletesen egészítik ki az egy-egy jelenetet kitevő Hitchcock, illetve Cimino paródiák.

Az Arizonai álmodozók után Kusturica visszatért ahhoz a témához, amelyhez a legjobban ért. Az Underground Jugoszlávia ötven évét dolgozza fel, a világháborútól napjainkig. A kaotikus állapotok semmit sem változtak, a háború nem ért véget (ez a megállapítás azóta újabb igazolást nyert), a barátságot és az erkölcsöket felváltja a kapzsiság. A film története a legabszurdabb a Kusturica-fimek között: 1941, Belgrád. Marko és Petar a kommunista párt tagjai, a közös ideológia mellett összeköti őket a több éve tartó barátság, az átmulatott éjszakák és az, hogy mindketten ugyanazt a színésznőt szeretik. A német megszállás után Petar néhány társával kénytelen egy pincébe menekülni, a külvilággal való egyetlen kapcsolatuk Marko marad. Marko a békekötés után is fenntartja a háború látszatát, lemezjátszóval imitálja a légitámadást jelző sziréna hangját és a pincében rekedtek által a partizánoknak készített fegyvereket jó áron adja el a külvilágban. A pincéből 50 év után kikerülő menekültek alig észlelhetnek változást: a káosz megmaradt, már megint (még mindig) háború van, csak az ellenség változott meg. Jól jelzi Kusturica pesszimizmusát, hogy a film második fele, amelyik a kilencvenes éveket dolgozza fel, bővelkedik a sötét képekben, a korábbi színes, vicces jeleneteket felváltják a komor, szürke jelenetek.
Kusturica legújabb filmje nem okoz csalódást. A Macska-jaj követi az előző filmek tradícióit, sőt, bizonyos értelemben túl is tesz az Undergroundon. A film igazából egy népmese modernkori adaptációja, ahol a királyfik és a pásztorok szerepét gengszterek és nincstelen csencselők vették át. A káosz megmaradt, tisztességes munkával még mindig nem lehet pénzt keresni, a nyomorból való kikerülés egyetlen módja a bűnözés. Kusturica egyedi stílusával olyannak mutatja meg a Balkánt, amilyennek még sohasem láthattuk. A szerb (roma?) temperamentumot, a Trabantot elfogyasztó disznót, vagy a vasúti sorompóra felakasztott vámőrt látva a néző hajlamos elfelejteni, hogy mindez néhány száz kilométerre történik innen.

A zene még jelentősebb szerepet kap, mint az előző filmekben, a balkáni dallamok főszeplővé válnak. Kusturica nem ködösít, most is kimondja, amit gondol: Jugoszlávia nagy szarban van, és önerőből nem fog kijutni belőle. A komoly téma és mondanivaló ellenére a film egy feszes tempójú vígjáték, a rendező eléri, hogy nevetünk azon, amin leginkább sírnunk kéne. A gegek és a röhejes karakterek bár könnyed légkört teremtettek, és a víziók sem olyan sötétek, mint az Undergroundban voltak (nehéz is lenne felülmúlni a kőkereszt körül forgó égő tolókocsi látványát), de a film végkicsengése itt is kellően negatív: az egyetlen kiút az ország elhagyása, a fiatalok pedig, akik kihúzhatnák Jugoszláviát jelenlegi helyzetéből, már külföldre is utaztak. A “Happy End” felirat így inkább tűnik szarkasztikusnak, mint parodisztikusnak.
KERESŐ


      
KIEMELT HÍREK
2023.06.25. 015:05

Görög filmműhely-vezetők a somogyfajszi táborban

Két görög filmes műhelyvezető is lesz idén a Passport Controll - Nyári Berek Művészeti Műhelyek és Közösségi Együttléten. Karina Logothetis filmrendező és Vasilis Zlatanos sound designer idén elnyerték a legeredetibb kisjátékfilm díját a 33. alkalommal megrendezett Mediawave Filmszemlén, a Kavics (er. Pebble) című filmmel.

2023.05.12. 017:02

PÜNKÖSDI IMPROVIZÁCIÓK - találkozó Ravazdon

Május végén (május 26-28) jön a következő idei Mediawave fokozat Pünkösdi improvizációk címmel, amely a "klasszikus" Mediawave jazz, színházi, táncos és közösségi vonalát szándékozik feleleveníteni a ravazdi Őrhegy udvarházban. A program ide kattintva érhető el.

 

TAGSÁGOK
FŐ TÁMOGATÓ

A MŰKÖDÉS TÁMOGATÓJA

 

MAGYAR FESZTIVÁL SZÖVETSÉG

A MEDIAWAVE

Kiváló Minősítésű Magyar Fesztivál

 

A MEDIAWAVE Minősített

Európai Fesztivál

PARTNER OLDALAK

 

 

 

 

SZABADOS MUSIC

DIRECTORY

 


Kártyás fizetés szolgáltatója
Elfogadott kártyák