Az 1976-ban elindult első győri jazzklub sem volt már provinciális szervezkedés. A hetvenes évek végére az országos jazzklubhálózat részévé, nyugodtan kimondható, hogy hangadó, speciális vonalat vivő klubjává vált. Abban az időben internet és mobiltelefon nélkül a hálózatosodás, a kapcsolattartás közel sem volt egyszerű dolog. A vonalas telefonon való érintkezés is igen nehézkes dolog volt és keveseknek volt a lakásán saját telefonja. Hagyományos levelezés útján folyt az információcsere. Ennek ellenére egy igen hatékony információs rendszer alakult ki. gyakorlatilag mindent tudtunk egymásról, zenekarokat és információkat, előadásokat cserélgettünk. De a közönségünk alapvetően helyi volt.
A nyolcvanas évek elejétől - a legerősebben 1982-83-ban - olyan minőségi változást sikerült elérnünk, amely többségében országos, de nem jelentéktelen mértékben környező országokból való vonzást gerjesztett, még Ausztriából is jötek, ami akkor nagyon szokatlan dolognak számított a zárt országhatár miatt. Ők persze könyebben jöhettek, mert ők szabadon mozoghattak. Erre az időszakra sikerült elérnünk, hogy az addig szokásos magyar zenekarokon túl, elsővonalas amerikai muzsikusok álljanak a győri színpadon. Mint utólag a zenetörténészek, kritikusok rájöttek, felfedezték, ezek a koncertek, a Győri Nemzetközi Jazzkoncert-sorozat volt az első független, azaz nem állami nemzetközi koncertszervezés a szocialista Magyarországon, nemcsak a jazz területén! (Bár akkor a független szó még nem volt közhasználatú az országban.) A koncertsorozat országos és nemzetközi hírértéke jelentős volt. Szép számú, zenetörténeti jelentőségüket hangsúlyozó kritika és elemzés jelent meg később róluk. Ezzel párhuzamosan 1982-ben beindult és az évtized végéig megjelent - hol szamizdat, hol félszamizdat formában - a JAZZ STUDIUM győri kiadvány (zenei mellékletekkel), amelynek az 1999-ben megjelent MAGYAR JAZZ TÖRTÉNET című könyv szerzője, Simon Géza Gábor jazzkutató, külön fejezetet szentelt. "...hosszú éveken keresztül a magyar jazzélet legjelentősebb sajtóorgánuma volt." - írja róla. 2014 végén - Jávorszky Béla Szilárd tollából - megjelent A MAGYAR JAZZ TÖRTÉNETE is külön fejezetet szentel a győri nemzetközi jazzkoncert-sorozatnak és a a JAZZ STUDIUM-nak. Egyszóval Győr már a nyocvanad évek elejétől a magyar jazz egyik bölcsőjének számított.
(Írtam mindezeket a weboldal elindításakor /2015 elején/, de azóta a jazzklub alapításának 40 éves évfordulóra - 2016-ban - még rengeteg múltbéli részletet tisztáztunk. Elfeledett részletek, dokumentumok kerültek elő és így viszonylagos pontossággal tisztázódtak a jazz győri hőskorának történései.)
Fontos megjegyeznünk, hogy nem állunk le a kutatással és várunk bármilyen további kis részletet, adalékot, emlékfoszlányt az egykori résztvevőktől, alakítóktól - hartyandi@gmail.com.
Azt is fontos megemlíteni, hogy a 40 éves, nyomtatott kiadványba, pénzügyi és ebből következő terjedelmi okokból elég nehéz volt belepréselni 40 év történéseit és adatait. Emiatt nagyon apróbetűs és csak ritkásan tartalmaz fotókat. A következő linkeken ugyan az egész kiadvány és annak évtizedre bontott részlete is elérhető, de a további linkeken sokkal átláthatóbban, szellősebben szerkesztve, valamint több fotó és dokumentummellékletve olvasható el ugyanaz a tartalom.
Hartyándi Jenő
|